Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetlerimiz

Diş Sıkma ve Eklem Ağrıları

Diş sıkma veya diş gıcırdatma gibi durumlar çene eklemlerinde meydana gelen eklem rahatsızlıklarını direkt olarak meydana getirmese de ortaya çıkmasında büyük rol oynar.

Diş Gıcırdatma (Bruksizm) Nedir?

Bruksizm (diş gıcırdatma) genellikle uyku esnasında oluşan veya kendinizi gergin hissettiğiniz anlarda güçlü çene hareketlerinin neden olduğu çeneleri sıkma, dişleri gıcırdatma olayıdır.

bruksizm nedir

Bruksizmin Belirtileri Nelerdir?

• Uykudan uyanınca baş-boyun ağrısı, çenede yorgunluk hissi (özellikle sabahları oluşan),
  • Kronik yüz ağrısı,
  • Çene hareketleri ile veya kasların kasılmasıyla oluşan kulak çevresindeki agrı,
  • Çiğneme kaslarının gelişip sertleşmesi, çiğneme kaslarının kuvvetlenerek yüz şeklinin değişmesi,
  • Sinirlenince veya stress altında olduğunuzda farkında olmadan çeneyi sıkmak ve dişleri gıcırdatmak,
  • Gece uyurken partner tarafından duyulan gıcırtı sesi,
  • Çene ekleminde açma ve kapama hareketleri sırasında ağrı, ağız açıklığında kısıtlılık, çene hareketinde takırtılı sesler gelmesi,
  • Tatlı, ekşi, soğuk yiyecek ve içeceklerde oluşan sızlama.

Bruksizm Kimlerde Görülür?

• Anksiyete, yorgunluk, stres veya gerginlik,
  • Bastırılmış kızgınlık, üzüntü ve hayalkırıklığı,
  • Hassas, agresif, aceleci, titiz, rekabetçi veya hiperaktif kişilik tipi bruksizme yatkın hasta grubunu oluşturmaktadır.

Bruksizm Nasıl Tedavi Edilir?

Tedavinin amacı dişlerde çene ekleminde oluşabilecek kalıcı zararları önlemek ve ağrıyı ortadan kaldırmaktır. Diş hekimi tarafından uygulanan, uyku sırasında dişlerin birbirleri ile temasını engellemek amacı ile alt ve üst çene dişlerinin arasına yerleştirilerek kullanılan "gece koruyucuları", bruksizmin semptomatik tedavisinde kullanılan en önemli araçtır. Kullanılan koruyucu plakların birden çok çeşidi olduğu unutulmamalıdır. Çiğneme kaslarına botox uygulaması da bu kasların kuvvetinin azaltılarak dişlerin ve eklemin zarar görmesini engelleyip, bazen hastanın bu alışkanlıktan kurtulmasına da fırsat vermektedir. Hekiminiz sizin için en ideal tedaviyi sunacaktır.

Bruksizm Tedavi Edilmezse ...!

• Dişlerin çiğneyici yüzünde ve kesici kenarlarında aşınmalara, buna bağlı dış etkenlere karşı hassasiyet gelişmesine neden olur.
  • Dişlerde ve dolgularda (özellikle ön dişlerde) kırılmalara neden olur, buna bağlı estetik problemler oluşur.
  • Diş etinin çekilmesine ve genellikle bununla birlikte oluşan dişin boynunda diş eti hizasında çentik şeklindeki aşınmalara neden olabilir, dişler minenin aşındıgı bu bölgeden daha kolay çürüyebilir ve aynı zamanda hassasiyeti de artar.
  • Dişlerde sallanma ve aralanmalara, dişlerin erken kaybına neden olur.
  • Vanaklarda ve dudaklarda kronik irritasyona neden olur.

Gece Plaklarının Bakımı Nasıl Yapılır?

• Hastanın diş gıcırdattığı zaman dilimine göre plaklar gündüz ve/veya gece kullanılabilir,
  • Plaklar takılmadan önce dişler fırçalanmalıdır,
  • Gece Plağı ağızda iken yiyecek ve içecek tüketilmemelidir. Bu hem plağı yıprandırır hem de renklendirir,
  • Ağızdan çıkarıldıktan sonra suda yıkanıp özel temizleme tabletleri ile temizliği yapılabilir,
  • Belirli aralıklarla hekim tarafından plak kontrolü yapılmalıdır, aşınmalar ve kırılmalar olabilir,
  • Gerekirse plağın yenilenmesi gerekebilir.

bruksizm belirtileri nelerdir