Engelli Çocuk ve Yetişkinlerde Diş Tedavisi

Engelli Çocuk Ve Yetişkinlerde Diş Tedavisi

Engelli Çocuk Ve Yetişkinlerde Diş Tedavisi

Engelli Bireylerde Ağız ve Diş Sağlığını Tehdit Eden Faktörler Nelerdir?

Engelli bireylerin diş yapılarında farklılıklar görülmektedir; dişler sarı kahverengi renkte kolay çürüyen yapıda olabilir. Ayrıca çiğneme aktivitesi yetersiz olduğu için ya da genel sağlık durumu nedeniyle dişlerin geç sürmesi oldukça sık görülen bir durumdur. Engelli çocuk ve yetişkinlerin kolay yutulabilen yumuşak gıdalar tüketmesi aynı zamanda dişlerinde çok daha sık çürük görülmesinin en öncocuklarda ve yetiskinlerde dis tedavisi 1emli nedenlerinden biridir.

Engelli bireylerin kas aktivitelerinin, motor becerilerinin ya da zihinsel işlevlerinin yetersizliği nedeniyle diş fırçalama alışkanlığı kazanmak ve diş sağlığını korumak çok zor olabilir. Özel bakım gereksinimi olan bireyler, ağız ve diş hastalıkları açısından daha büyük risk altındadır.

Ayrıca engelli çocuklarda bebeklik yutkunması olarak isimlendirilen; dilin dişler arasında kalarak yutkunma alışkanlığına devam edilmesi ve parmak emme, emzik emme, biberon kullanma gibi zararlı alışkanlıkların devam etmesi dişlerde kapanış bozukluklarına neden olarak konuşmayı, beslenmeyi ve diş estetiğini olumsuz etkiler. Ancak bu alışkanlıkların alışkanlık kırıcı apareyler ile büyüme gelişim devam ederken tedavisi daha kolay ve daha kısa sürede yapılabilmektedir.

Engelli çocuklarda diş sağlığı ve diş temizliği sağlıklı bireylerden daha fazla önem arz etmektedir. Çünkü dişlerde oluşan çürükler genel sağlığı etkiler aynı zamanda yaşanan ağrılar hayat kalitesini bozmaktadır.

Engelli Bireylerde Diş Sağlığını Korumak İçin Yapılması Gerekenler Nelerdir?

Diş fırçalama alışkanlığının kazanılması için mutlaka her gün günde 2 kez dişlerini fırçalaması gerekir, tek başına dişlerini fırçalamakta zorlanan küçük çocuklar, engelli çocuk ve yetişkinlere bu konuda yardım edilmesi diş sağlığının korunması için çok önemlidir . Diş fırçasının daha rahat tutulmasını sağlayan farklı diş fırçası modelleri ve farklı fırçalama yöntemleri mevcut olduğu için bu konuda çocuk diş hekimine danışabilirsiniz.cocuklarda ve yetiskinlerde dis tedavisi 2

Süt ve daimi azı dişlerde çürük oluşumunu önlemek amacı ile yapılan fissür örtücü yani koruyucu dolgu tedavileri de dişlerin gıdalar ile temasını engeller.

Ayrıca florlu diş macunu kullanımı, flor vernik ve jel uygulaması çürük oluşumunu önler. Bu nedenle koruyucu tedavi olarak adlandırılan flor ve fissür örtücü tedavileri engelli bireyleri uzun ve zor tedavi süreçlerinden kurtaracağı için aksatılmamalıdır.

Engelli Bireylerde Diş Tedavileri Nasıl Yapılır?

Diş tedavisi ihtiyacı olan engelli bireylerde diş tedavileri öncelikle klinik ortamında diş hekimi koltuğuna oturarak yapılmaya çalışılır. Ancak fiziksel ya da zihinsel engel nedeniyle diş tedavileri klink şartlarında tamamlanamayan çocuk ve yetişkin hastalar için genel anestezi altında tüm diş tedavileri tek seansta tamamlanmaktadır. Hastalarımızın anestezi işleminden önce genel sağlık kontrolleri yapılır ve anestezi uzmanı tarafından değerlendirilir. Genel anestezi derin bir uyku halidir ve çocuk yapılan tedavileri hatırlamaz. İşlemden sonra diş çekimi dahi yapılsa hastalarımız ağrı hissetmez bu tedaviler için ilaç kullanımı gerekmez.

cocuklarda ve yetiskinlerde tedavi 5

Genel Anestezi Altında Diş Tedavisi Engelli Bireylerde Hangi Durumlarda Uygulanmalıdır?

• Down Sendromucocuklarda ve yetiskinlerde tedavi 7
  • Serebral Palsi
  • Otizm Spektrum Bozukluğu
  • Frajil X Sendromu gibi toplumda sık görülen sendrom ve bozukluklarda,
  • Zihinsel ve fiziksel engeli olan tüm bireylerde

Klinik ortamında tedavileri gerçekleştirilemediğinde; genel anestezi altında diş tedavileri hastalarda korku ve endişe oluşturulmadan ağrısız olarak tamamlanır.

Engelli Bireylerde Diş Hekimi Kontrolü Hangi Sıklıkla Yapılmalıdır?

Diş tedavilerinde yaşanan zorluklar nedeni ile engelli çocuk ve yetişkinlerde diş kontrolleri 3 ay ara ile gerçekleştirilmelidir. Böylece erken aşamalarda tespit edilen çürük ve diş hastalıkları kolaylıkla tedavi edilebilir. Kontrol randevularında yapılan koruyucu tedaviler diş sağlığının korunmasında büyük rol oynar.