Çene Cerrahisi

Ağız ve Diş Sağlığı Hzmetlerimiz

Çene Cerrahisi

Dişlerin normal ve cerrahi çekimleri, gömülü diş çekimi ve operasyonları, 20lik diş çekimi, implant operasyonları, preprotetik cerrahi operasyonları kapsar.

20 Yaş Dişleri ve Gömülü Dişler

20 yas gomulu dis20 yaş dişi nedir?

17-25 yaşları arasında sürmesi gereken, halk arasında 20lik diş de denen 3. büyük azı dişleridir.

20 yaş dişleri hangi durumlarda çekilmelidir?

20 yaş dişileri ağızda en arkada bulunan dişlerdir. Bu nedenle ulaşılması ve fırçalanması diğer dişlere göre zordur. Yetersiz fırçalamaya bağlı olarak bu dişler kolayca çürüyebilir, çürüyen dişler ağrıya ve ağız kokusuna sebep olabilir.

Bazı durumlarda 20 yaş dişlerinin pozisyonu ve çenede yeterli yer olmaması nedeniyle bu dişler olması gerektiği gibi süremezler. Dişler tam ya da yarı gömülü pozisyonda kalabilirler.

• Yarı gömülü 20 yaş dişleri: Dişlerin dişetinin altında gömülü olması durumudur. Bazen dişler biraz sürerek ağız ortamıyla ilişkili hale gelebilir. Bu durumda diş ve dişeti arasında gıda artıkları birikerek enfeksiyona neden olur. Diş etrafındaki dişetinde şişlik ve kızarıklık, kulağa ve boyuna yayılan şiddetli ağrı, ağız açmada kısıtlılık, lenf bezlerinde şişmeler görülebilir. 20 yaş dişi temas halinde olduğu öndeki dişin de çürümesine sebep olabilir.
  • Tam gömülü 20 yaş dişleri: 20 yaş dişinin dişeti ve çene kemiği altında tamamen gömülü olması durumudur. Tam gömülü dişler önündeki dişleri sıkıştırarak dişlerde çapraşıklıklara neden olabilir.

Bu durumlara sebep olan 20 yaş dişlerinin çekilmesi gerekmektedir.

Her 20 yaş dişi çekilmeli midir?

Ağız içerisinde olması gereken şekilde sürmüş, ağrı enfeksiyon gibi şikayetlere sebep vermeyen 20lik dişlerin çekilmesine gerek yoktur.

Başka dişler de gömülü kalabilir mi?

Bazı durumlarda köpek dişleri ve küçük azı dişleri de gömülü kalıp süremeyebilirler. Ortodontik tedavilerle (tel tedavisi) yerine sürdürülemeyecek dişlerin çekilmeleri gerekebilir.

20 yaş diş çekimi nasıl yapılır?

20 yaş dişlerinin bulunduğu bölge uyuşturularak mümkünse çene cerrahları tarafından yapılır. Çekimin zorluğunda; dişin bulunduğu bölge, köklerin durumu, dişin çürük olup olmaması, komşu anatomik yapılarla olan ilişkisi etkilidir. İşlemden önce alınacak panoramik röntgen ve 3 boyutlu dental tomografi ile 20lik diş çekiminin nasıl olacağı hakkında daha detaylı bilgi verilebilir.

Çene Kistleri

Çene kisti nedir?

Ağız içerisinde odontojenik (diş kaynaklı) kistler oluşabilir. Bu kistler ağız içerisinde çeşitli yerlerde görülebilir. Kistler bazen şişlik ve ağrılara sebep olup hastalar tarafından fark edilir, bazense hiçbir şikâyet vermeyip rutin radyolojik muayenelerde fark edilebilir.

cene kisti

Çene kistleri tedavi edilmeli midir?

Ağız içerisinde görülen kistler genellikle iyi huylu ve yavaş büyüme gösteren kistlerdir. Ancak tedavi edilmezlerse sinüsler, burun tabanı, sinir gibi oluşumlara zarar verebilirler. Kistin ilişkide olduğu dişlerin çekilmesi gerekebilir.

Çene kistlerinin tedavi yöntemleri

Kist tedavi yöntemlerinde hastanın yaşı, kistin bulunduğu yer, büyüklüğü, çevre dokularla olan ilişkisi ve tipi belirler. Yapılan muayenelerle uygun tedavi yöntemi belirlenir.

Kistler iki şeklide tedavi edilir. Kist tamamen çıkarılabilir veya kistin üzeri açılıp önce küçülmesi sağlanıp sonra çıkarılabilir. Çok büyük kistlerin tedavisi genel anestezi ile yapılabilir.

Tedavi sonrası kistler tekrarlar mı?

Çene kistleri genellikle tekrarlamayan, tek seferde tedavi edilen rahatsızlıklardır. Ancak bazı kist türlerinde tekrarlama görülebilir. Ağız içerisinde farklı dişlerden kaynaklı başka kist oluşumları da izlenebilir. Bu nedenle düzenli kontroller ihmal edilmemelidir.

Sinüs Lift Operasyonu

Sinüs lifting operasyonu nedir?

Sinüs; üst çenede azı dişlerimize yakın bölgede bulunan anatomik boşluklara verilen isimdir. Sinüs boşluklarının diş bölgesine doğru genişlemesiyle kemik hacminde azalmalar oluşur.  Bu kemik kayıpları normal bir süreçtir ancak bölgeye yapılacak implant tedavilerinde problem yaratabilir. İmplant tedavisi planlanan hastalarda sinüs boşluklarının yükseltilerek kemik ile greftlenmesi işlemine sinüs lifting adı verilir.

sinus lift operasyonu

Sinüs lifting operasyonunun avantajları nelerdir?

Sinüs lifting ile implant tedavisi yapılamayacak olan hastalara implant tedavisi uygulanabilir. Bu işlem ile istenilen genişlik ve yükseklikte kemik elde edilir. Sonrasında uygulanan implantlarla hastanın diş eksikliği tedavi edilir.

Sinüs lifting sonrası implant tedavisi ne zaman yapılabilir?

Yapılan operasyonun büyüklüğüne göre bazen aynı seansta implant tedavisi uygulanabilir. Kemik hacminin daha fazla artırıldığı durumlarda ise implantlar yapılmadan önce 4-6 ay beklenmesi gerekebilir.

Apikal Rezeksiyon ( Kök Ucunun Alınması)

apikal rezeksiyonApikal rezeksiyon nedir?

Apikal rezeksiyon dişin kök ucunda bulunan enfeksiyonun cerrahi olarak alınması işlemidir. Kemik içerisinde bulunan diş köküne, kemikte bir pencere açılarak ulaşılır. Kök ucundaki enfeksiyon temizlenir ve enfekte olan diş kökünün bir kısmı kesilir. Dişeti dikiş atılarak kapatılarak iyileşmeye bırakılır.

Neden apikal rezeksiyon yapılır?

• Başarılı bir kanal tedavisine rağmen kök ucunda iyileşmeyen bir enfeksiyon varlığında,
  • Kanal tedavisi ile kök ucuna ulaşmanın mümkün olmadığı durumlarda kök kanalının tıkalı olması, kanal içerisinde alet kırılmış olması),
  • Diş kökünde kist oluşması durumunda,

Travma ile diş kökünün 1/3’lük uç kısmı kırıldığında apikal rezeksiyon yapılması gerekir.

Cerrahi İşlem Sonrası Nelere Dikkat Edilmeli?

• İşlem takibinde farklı bir şey söylenmediyse ilk iki saat bir şeyler yiyip içmeyin, mümkünse uyuşukluk geçene kadar bekleyin.
  • Yara yerini koruyun, ilk 24 saat işlem yapılan bölgeyle çiğnemeyin, sıcak yiyecek ve içecek tüketmeyin. Operasyon yapılan bölgeye zarar verebilecek sert ve taneli yiyeceklerden uzak durun.
  • İşlemi takip eden 24 saat boyunca sigara içmeyin, pipetle içecek tüketmeyin. Ağız içerisinde basınç oluşturacak şeylerden (balon şişirmek, üflemeli çalgı çalmak) kaçının.
  • Ağız içerisine sızıntı şeklinde kanama olması normaldir. Bu durumu kontrol etmek için tükürmeyin, tükenmek oluşan iyileşme dokusuna zarar verir ve iyileşmeyi bozar.
  • Cerrahi işlemlerden sonra şişlik, kızarıklık, morluk olması normaldir. Yapılan işleme ve her hastaya göre oluşabilecek bu rahatsızlıkların boyutu değişir.
  • İlk 24 saat operasyon bölgesine uygulayacağınız soğuk kompres bu şikayetlerinizi azaltacaktır. Size verilen soğuk kompresi işlem bölgesinde 5 dakika tutup 5 dakika uzaklaştırın. Aşırı soğuk da cildinize zarar vereceği için bu süreyi uzatmayın.
  • Size verilen ilaçları vaktinde ve söylendiği şekilde kullanın. Aksi söylenmedikçe gargaranızı kullanmaya 24 saat sonra başlayabilirsiniz.