Hamilelerde Diş Bakımı ve Tedavileri

Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetlerimiz

Hamilelikte Ağız ve Diş Sağlığı

Hamilelikte Ağız ve Diş Sağlığı

Gebelik döneminde anne adayının ağız ve diş sağlığının bozulması anneye bebeği olumsuz etkiler. Diş ve diş eti hastalıkları düşük ağırlıklı doğum riskini artırır. Bu nedenle gebelik öncesinde ve gebelikte anne adayları diş sağlığına önem göstermelidir.

Gebelikte Ağız ve Dişlerde Ne Gibi Değişiklikler Olur?

Gebelik döneminde artan hormonlara bağlı olarak dişeti iltihabında artış görülebilir, dişetleri kanamaya yatkın hale gelebilir. Özellikle ilk aylarda görülen kusmalardan sonra ağız hijyenineyeterli özen gösterilmezse artan asit miktarı ile çürük oluşumunda artış görülebilir. Kusmadan hemen sonra fırçalamalarda ise dişlerde aşınmalar oluşabilir.

Diş eti kanarnaları ve hassasiyetle r nedeniyle anne adayları dişlerini fırçalamaktan kaçınabilir ve yeterli hijyenin sağlanamadığı durumlarda dişeti hastalıklan(gingivitis) artabilir, çürükler gelişebilir, var olan çürükler daha agresif bir ilerleme sergileyebilir.

Gebelikte Diş Kaybı Olur mu?

Her hamilelikte bir diş kaybı olduğu' düşüncesi yanlıştır. Hamilelik döneminde bebeğin annenin dişlerinden kalsiyum ihtiyacını karşıladığına dair herhangi bilimsel bir veri yoktur. Günlük kalsiyum ihtiyacının karşılanmadığı durumlarda bebek için gerekli kalsiyum annenin kemiklerinden karşılanır.

Gebelik Döneminde Ağız İçi Problemler Nasıl Önlenebilir?

Gebelik döneminde yaşanabilecek problemlerin önüne geçmek için gebelik öncesi tüm diş ve diş eti tedavileri yapılmalı ve yeterli hijyen motivasyonu sağlanmalıdır. Gebelik döneminde 3 ayda bir yapılacak düzenli diş kontrolleriyle oluşabilecek problemler engellenebilir. Ara öğünlerde şekerli gıda tüketiminin azaltılmasına ve dengeli-yeterli beslenmeye özen gösterilmelidir.

Ozelliklegebeliğin ilk aylarında görülen kusmadan sonra dişler hemen fırçalanmamalıdır. Kusmadan sonra ağız bol su ile çalkalanmalı ve yaklaşık yarım saat sonra dişler fırçalanmalıdır.

Günde iki kez düzenli fırçalama, ara yüz temizliği (diş ipi ve gargara) ve düzenli kontrollerle sorunsuz bir gebelik geçirebilir ve bebeğinizin oluşmakta olan dişlerini koruyabilirsiniz.

hamilelikte antibiyotik ve agri kesici kullanimi

Gebelik Döneminde Diş Tedavileri Yapılabilir mi?

Gebeliğin her döneminde takibinizi yapan doktorunuz ve diş heki-rninize danışarak tedavi seçeneklerine kararverilebilir.

• 0-3 ay: bu dönem bebeğin organ gelişiminin olduğu dönemdir. Mümkün olduğunca diş tedavilerinin yapılmasından kaçınilrnaktadır. Ancak ağn ve enfeksiyon varlığında yapılacak diş tedavisinin bebeğe zararı var olan durumdan az olacağı göz .ünde bulundurularak jinekolog ı5nerileriyle tedavi yapılması mümkündür.
  • 3-6 ay: bu dönem diş tedavileri için en uygun dönemdir. Diş taşı temizliği, dolgu, kanal tedavisi, diş çekim gibi birçok işlem yapılabilir.
  • 6-9 ay: bu dönem doğum yaklaştığı için yine mümkün olduğunca diş tedavilerinden kaçınılmalıdır. Ancak acil durumlarda anne adayını yormadan kısa süreli seanslarla tedavi yapılması mümkündür.

Gebelikte Diş Tedavilerinde Anestezi Yapılabilir mi?

Diş tedavisi sırasında annenin alerjisi yoksa ve gebeliğin seyrinde problem yoksa uygun dental anesteziler uygulanabilir.

gebelikte dis rontgeni cekilebilir mi

Gebelikte Diş Röntgeni Çekilebilir mi?

Diş hekimliğinde çekilen röntgenlerde radyasyon miktarı çok az ve karın bölgesine çok uzaktır. Tedavi için gerekliyse kurşun önlük kullanılarak diş filmi alınabilir. Yine de mümkün olduğunca radyasyondan kaçınılmalıdır.

Gebelik Döneminde Antibiyotik ve Ağrı Kesici Kullanılabilir mi?

Gebelik döneminde her antibiyotik kullanılamamaktadır. Bu dönemde hasta, doktoru tarafından önerilmeyen hiç bir ilacı kullanmamalıdır. Gebelik döneminde yine doktorunuzun uygun göreceği ağrı kesiciler de kullanılabilir.

hamilelikte beslenmede dikkat edilmesi gerekenler

Gebelik Döneminde Diş Sağlığı için Beslenmede Nelere Dikkat Edilmelidir?

Dengeli ve yeterli beslenmeye özen gösterilmelidir. Günlük kalsiyum (1200-1500 mg), D vitamini, C ve B12 ihtiyacı karşılanmalıdır. Gebeliğin ilk aylarından itibaren abur cubur tüketiminden kaçınılmalı, özellikle ara öğünlerde şeker tüketilmemelidir.